Auto wegslepen bij fout parkeren

De gemeente mag uw auto (laten) wegslepen als u fout geparkeerd staat. Wilt u uw weggesleepte auto ophalen? Neem contact op met Van Eijck Roosendaal of met het taakveld Veiligheid van de gemeente.

De gemeente mag uw auto weg laten slepen als uw auto fout geparkeerd staat (bijvoorbeeld bij een evenemententerrein), voor een gevaarlijke situatie zorgt of het verkeer belemmerd. Als uw auto is weggesleept, kunt u deze ophalen bij Van Eijck aan de Vaartweg 6a te Roosendaal.

De gemeente mag uw auto laten wegslepen als dat noodzakelijk is in verband met:

• Het belang van de veiligheid op de weg;
    • Het belang van de vrijheid van het verkeer. Bijvoorbeeld als uw auto een in- of uitrit blokkeert.
    • Het vrijhouden van aangewezen weggedeelten en wegen. Bijvoorbeeld als uw auto zonder gehandicaptenparkeerkaart geparkeerd staat op een gehandicaptenparkeerplaats. Of als uw auto op een evenemententerrein staat geparkeerd. Evenemententerreinen staan twee weken voorafgaande het evenement met een verkeersbord aangegeven.

De kosten voor het wegslepen van een voertuig bestaan uit wegsleepkosten, voorrijdkosten, stallingskosten en soms een afgiftevergoeding. De hoogte van de kosten is afhankelijk van de zwaarte van het voertuig, wanneer er wordt weggesleept, hoe lang het voortuig gestald is en op welk moment u het voertuig op komt halen. De kosten zijn minimaal ongeveer €320 en kunnen in het uiterste geval oplopen tot ruim €2.000.

Zo kunt u uw auto ophalen nadat deze is weggesleept:

• Neem contact op met Van Eijck via 085-0206000 of berging@eijck.com of met het taakveld Veiligheid van de gemeente via 14-0167 of veiligheid@gemeente-steenbergen.nl;
    • Neem bij het ophalen het kentekenbewijs van de weggesleepte auto en uw geldige identiteitsbewijs mee.

U kunt bezwaar maken tegen het wegslepen van uw auto. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.