Buitenlands rijbewijs omwisselen voor Nederlands rijbewijs

Uw buitenlandse rijbewijs omwisselen voor een Nederlands rijbewijs kan bij de gemeente waar u woont.

U hoeft niet altijd uw rijbewijs om te wisselen als u in Nederland wilt autorijden. Een rijbewijs uit een ander EU-land is in Nederland gewoon geldig. Hetzelfde geldt voor rijbewijzen uit Noorwegen, IJsland, Liechtenstein en Zwitserland. Als u in Nederland gaat wonen, kunt u uw rijbewijs uit deze landen omwisselen voor een Nederlands rijbewijs, maar dit is niet verplicht. U kunt uw rijbewijs omwisselen bij de gemeente. Bij RDW vindt u meer informatie over het omwisselen.

Komt u uit het buitenland, maar niet uit een ander EU-land, of uit Noorwegen, IJsland, Liechtenstein of Zwitserland? Dan mag u in Nederland met het buitenlandse rijbewijs rondrijden als u hier maar kort bent. Bijvoorbeeld voor vakantie. Als u in Nederland gaat wonen, mag u de eerste 185 dagen rijden met uw buitenlandse rijbewijs. Daarna moet u een Nederlands rijbewijs hebben. Soms kunt u een Nederlands rijbewijs krijgen door uw buitenlandse rijbewijs in te leveren.

Kijk op de website van RDW of u uw buitenlandse rijbewijs kunt omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. Mag u uw buitenlandse rijbewijs niet omwisselen voor een Nederlands rijbewijs? Dan moet u examen doen voor een Nederlands rijbewijs.

U mag uw buitenlandse rijbewijs omwisselen voor een Nederlands rijbewijs in de volgende situatie:

• U staat ingeschreven bij de gemeente in de Basisregistratie Personen (BRP), en
    • U heeft een geldige verblijfsvergunning. Of u woont in Nederland en u heeft de nationaliteit van een EU-land of van Noorwegen, IJsland, Liechtenstein of Zwitserland, en
    • U heeft een rijbewijs dat u mag omwisselen.

Het omwisselen van een rijbewijs kost € 51,10 (tarief 2024).

Zo wisselt u uw buitenlandse rijbewijs om voor een Nederlands rijbewijs:

• U komt naar de gemeente waar u woont.
    • U neemt in ieder geval mee:
      • uw geldige identiteitsbewijs
      • 1 kleurenpasfoto die volgens de regels is gemaakt
      • uw buitenlandse rijbewijs
    • Misschien moet u andere documenten meenemen. Informeer hiervoor bij de gemeente.
    • U betaalt uw rijbewijs bij de aanvraag. Graag met pin betalen.

Controleer op CBR.nl of u een Gezondheidsverklaring moet invullen. Het CBR kijkt dan of u geschikt bent om te rijden. Soms heeft het CBR meer informatie nodig. Dan moet bijvoorbeeld een arts u keuren. Of u moet een rijtest doen.