Buitenlands rijbewijs omwisselen voor Nederlands rijbewijs

Uw buitenlandse rijbewijs omwisselen voor een Nederlands rijbewijs kan bij de gemeente waar u woont.

Een rijbewijs uit een ander EU-land is in Nederland gewoon geldig. Hetzelfde geldt voor rijbewijzen uit Noorwegen, IJsland, Liechtenstein en Zwitserland. Als u in Nederland gaat wonen, kunt u uw rijbewijs uit deze landen omwisselen voor een Nederlands rijbewijs, maar dit is niet verplicht.

Heeft u een rijbewijs uit een ander land? Dan mag u in Nederland met het buitenlands rijbewijs rondrijden als u hier maar kort bent. Bijvoorbeeld voor vakantie. Als u in Nederland gaat wonen, dan mag u alleen de eerste 185 dagen rijden met uw buitenlands rijbewijs. Daarna moet u een Nederlands rijbewijs hebben.

Heeft u een rijbewijs van een land uit de landenlijst van de RDW?  Dan kunt u uw rijbewijs omwisselen bij de gemeente. Bij de RDW vindt u ook meer informatie over de procedure.

Een rijbewijs uit een land dat niet in de lijst van RDW staat, kunt u niet omwisselen. U moet dan examen doen voor een Nederlands rijbewijs.

De belangrijkste voorwaarden voor het omwisselen van uw buitenlandse rijbewijs zijn:

• u staat bij de gemeente ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP)
    • u verblijft legaal in Nederland, dit betekent:
      • u heeft een geldige verblijfsvergunning of
      • u woont in Nederland en u heeft de nationaliteit van een EU-land of
      • u woont in Nederland en u heeft de nationaliteit van:
        • Noorwegen
        • IJsland
        • Liechtenstein
        • Zwitserland
    • u heeft een geldig rijbewijs uit:
      • een EU-land, Noorwegen, IJsland, Liechtenstein of Zwitserland of
      • een land dat voldoet aan de Europese rijbewijsrichtlijn (2006/126/EG)

Controleer op CBR.nl of u een Gezondheidsverklaring moet invullen. Het CBR kijkt dan of u geschikt bent om te rijden. Soms heeft het CBR meer informatie nodig. Dan moet bijvoorbeeld een arts u keuren. Of u moet een rijtest doen.

Zo vraagt u een rijbewijs aan:

• U komt naar de gemeente waar u woont.
    • U neemt in ieder geval mee:
      • uw geldige identiteitsbewijs
      • 1 kleurenpasfoto die voldoet aan de richtlijnen
      • uw geldige buitenlandse rijbewijs
      • eventueel andere documenten. Informeer hiervoor bij de gemeente
    • U betaalt uw rijbewijs bij de aanvraag. Graag met pin betalen.

Vanaf 26 mei 2018 staat op de achterkant van een nieuw rijbewijs een symbool: de letters ID met een sleutel. Het symbool geeft aan dat u in de toekomst met dit rijbewijs kunt inloggen op websites van de overheid, zorg en pensioenfondsen. Wilt u dit niet? Neem contact op met de RDW.