Rijbewijs online verlengen of uitbreiden

U heeft een rijbewijs en wilt dat verlengen. Of u bent geslaagd voor het examen van een ander soort voertuig en u wilt deze categorie toevoegen aan uw rijbewijs. U kunt dit online regelen via RDW.nl.

Met een rijbewijs laat u zien dat u een motorvoertuig mag besturen. Ieder voertuig heeft een eigen rijbewijscategorie. Op uw rijbewijs staat voor welke categorieën u voertuigen mag besturen.

Een nieuw rijbewijs is meestal 10 jaar geldig. Een rijbewijs met categorie C, C1, D, D1 en/of E is 5 jaar geldig. Bent u ouder dan 65 jaar? Dan is uw rijbewijs minder lang geldig. Dit komt omdat u vanaf uw 75e jaar een medische keuring moet hebben. Lees meer over uw rijbewijs vanaf uw 75e jaar op Rijksoverheid.nl.

U kunt online een rijbewijs aanvragen als:

• u geslaagd bent voor een nieuwe categorie
    • uw rijbewijs bijna verloopt

De belangrijkste voorwaarden voor het online verlengen van uw rijbewijs of het aanvragen van een nieuwe categorie zijn:

• U heeft een Nederlands rijbewijs.
    • U vraagt een verlenging van uw rijbewijs of een categorie-uitbreiding aan.
    • U vraagt de extra categorie binnen 3 jaar na uw rijexamen aan. Anders moet u opnieuw examen doen.
    • U staat ingeschreven bij de gemeente.
    • U heeft de ID-check toegevoegd aan de DigiD-app. Een handig stappenplan hiervoor vindt u op de website van DigiD.
    • U kunt internetbankieren met iDEAL.

Woont u niet in Nederland? Dan zijn de belangrijkste voorwaarden voor het verlengen van uw rijbewijs:

• U heeft een Nederlands rijbewijs.
    • U vraagt een verlenging van uw rijbewijs of een categorie-uitbreiding aan.
    • U kunt internetbankieren met iDEAL.
    • U woont voor uw studie in een ander EU-land.

Bent u geen student? Dan wisselt u uw rijbewijs in voor een rijbewijs van het land waar u woont.

• Of u woont in een land buiten de EU en:
      • u staat niet ingeschreven op een adres in Nederland
      • u heeft de nationaliteit van een EU-/EVA-land
      • er is een adres in Nederland waar u post kunt ontvangen

Controleer op CBR.nl of u een Gezondheidsverklaring moet invullen. Het CBR beoordeelt daarna of u rijgeschikt bent. Soms heeft het CBR meer informatie nodig. Dan moet u bijvoorbeeld gekeurd worden door een arts. Of een rijtest doen.

Een rijbewijs kost € 48,15. (2023) / € 51,11 (2024).

De kosten voor de pasfoto verschillen per fotograaf.

(tarieven 2023/2024)

Wilt u voor de eerste keer een rijbewijs aanvragen? Dit kan helaas niet online. U kunt hiervoor een afspraak maken in het gemeentehuis. Alle informatie hierover leest u op de pagina ‘Rijbewijs aanvragen’.

Kunt u (of wilt u) de verlenging van uw rijbewijs niet online regelen? Dan kunt u hiervoor een afspraak maken in het gemeentehuis. Alle informatie hierover leest u op de pagina ‘Rijbewijs aanvragen’.

Zo vraagt u online een rijbewijs aan:

• U gaat naar een erkende fotograaf
      • U laat een pasfoto maken.
      • U zet uw handtekening.
      • U geeft uw e-mailadres door.
      • U betaalt de kosten hiervoor aan de fotograaf.
      • De fotograaf stuurt uw foto en handtekening digitaal naar de RDW.
    • De RDW stuurt u een e-mail. Daarin staat of u uw rijbewijs online kunt verlengen.
    • Ga naar de site van de RDW.
      • Log in met de DigiD-app (met ID-check).
      • Vul de gegevens in.
      • U betaalt het rijbewijs via iDEAL.
    • U krijgt na 2 werkdagen een e-mail van de RDW. Hierin staat wanneer u uw rijbewijs kunt ophalen bij de gemeente.
    • U haalt uw rijbewijs op bij de gemeente. Neem uw huidige rijbewijs mee. Dat levert u in.
    • Haal uw rijbewijs binnen 3 maanden op. Daarna kan dit niet meer. U moet dan een nieuwe aanvraag doen.
    • Let op! Voor het ophalen van uw rijbewijs  moet u een afspraak maken.
    • In de gemeente Steenbergen kunt u voor een pasfoto terecht bij:

Primera de Gilles, Kaaistraat 49 in Steenbergen;

Tankstation BP Dinteloord, Steenbergseweg 97B in Dinteloord.

U kunt ook terecht bij de fotocabine in het gemeentehuis of bij een erkende fotograaf in een andere plaats.