Trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan

Product informatie

Inleiding

Gaat u trouwen of een geregistreerd partnerschap aan? Meld uw plannen bij de gemeente.

Omschrijving

Als u gaat trouwen, meldt u uw trouwplannen bij de gemeente waar u de ceremonie wilt laten plaatsvinden. U kunt uw trouwplannen maximaal 1 jaar voor uw trouwdag melden. De melding voorgenomen huwelijk is 1 jaar geldig. Nadat de melding is binnengekomen en compleet is bevonden start er een (wettelijke) termijn van twee weken voordat er een huwelijk gesloten mag worden. De gemeente controleert of u met elkaar mag trouwen aan de hand van de eventueel benodigde documenten. Let op: moet u bij de gemeente documenten aanleveren die uit het buitenland komen? Houd er dan rekening mee dat u op tijd uw melding voorgenomen huwelijk inlevert bij de gemeente waar u wilt trouwen.

Wanneer een melding?

Nadat u zelf een datum en locatie in gedachten heeft om te trouwen, moet u dit zo snel mogelijk aanvragen bij de gemeente door middel van de melding voorgenomen huwelijk. Zeker in de zomermaanden is de huwelijksagenda van onze gemeente al snel volgeboekt. Zorg dat u op tijd uw aanvraag bij de gemeente inlevert. In onze gemeente moet u tenminste 3 maanden voor de gewenste huwelijksdatum uw complete aanvraag inleveren, anders wordt deze niet in behandeling genomen.

De aanvraagtermijn van 3 maanden geldt voor alle huwelijken/partnerschappen met een ceremonie.

Ongeveer 1 maand voor de huwelijksvoltrekking wordt u bezocht door de bijzonder ambtenaar van de burgerlijke stand (Babs) van de gemeente om de huwelijksvoltrekking met u door te spreken en ter voorbereiding van de huwelijkstoespraak.

Met de gemeente maakt u afspraken over het sluiten van uw huwelijk. Bijvoorbeeld over de trouwlocatie, de datum en het tijdstip.

Er moeten minimaal 2 en maximaal 4 getuigen aanwezig zijn als u het jawoord geeft. De getuigen moeten meerderjarig zijn.

Voorwaarden

De voorwaarden om te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan zijn:

• U bent 18 jaar of ouder.
    • U bent niet met iemand anders getrouwd.
    • U heeft niet met iemand anders een geregistreerd partnerschap.
    • U bent niet te dicht verwant aan uw partner. Dat betekent dat uw partner bijvoorbeeld niet mag zijn: uw vader, (klein)dochter, opa of (half)zus.
    • U staat niet onder curatele. Als u onder curatele staat, heeft u toestemming nodig van de curator of kantonrechter.

De gemeente controleert of u mag trouwen of een geregistreerd partnerschap mag aangaan.

Trouwt u als minderjarige in het buitenland? Dan erkent de gemeente uw huwelijk pas als u beiden 18 jaar bent.

Let op

Maak eerst een afspraak. Alleen als u een afspraak heeft, kunt u langskomen bij de gemeente.

Aanpak

U kunt uw plannen al 1 jaar voor uw trouwdag of partnerregistratie melden. Meld het uiterlijk 2 weken van tevoren. Moet u bij de gemeente documenten aanleveren die uit het buitenland komen? Houd er dan rekening mee dat 2 weken te kort kunnen zijn.

Zo meldt u dat u wilt trouwen of een geregistreerd partnerschap wilt aangaan:

• Neem contact op met de gemeente waar u wilt trouwen of een geregistreerd partnerschap wilt aangaan.
    • Neem contact op met de gemeente Den Haag als u allebei niet in Nederland woont.

Let op! In onze gemeente moet u tenminste 3 maanden voor de gewenste huwelijksdatum/datum partnerschap uw complete aanvraag inleveren.