Uitkering voor oudere gestopte ondernemers

Bent u zelfstandig ondernemer en stopt u met uw bedrijf? Een IOAZ-uitkering vult uw inkomen aan nadat u gestopt bent. Vraag de IOAZ aan bij de gemeente vóórdat u stopt met uw bedrijf.

Een IOAZ-uitkering is voor oudere zelfstandige ondernemers die gestopt zijn met hun bedrijf. Als uw inkomsten te laag zijn nadat u gestopt bent, dan vult de uitkering uw inkomen aan.

De hoogte van uw IOAZ-uitkering hangt af van:

• uw inkomen
    • het inkomen van uw partner
    • uw eigen vermogen
    • het pensioen dat u via een bedrijfspensioen heeft opgebouwd

Als u met meer mensen in huis woont, is uw uitkering lager. U kunt de kosten voor levensonderhoud dan namelijk delen. Dit geldt niet voor thuiswonende kinderen jonger dan 21 jaar, studenten en huurders.

De voorwaarden voor de IOAZ-uitkering zijn:

• U bent 55 jaar of ouder, maar u heeft nog niet de AOW-leeftijd bereikt.
    • U stopt uiterlijk 1,5 jaar na de aanvraag van de IOAZ-uitkering met uw onderneming.
    • Uw bedrijf voldeed elk jaar aan het urencriterium van de Belastingdienst.
    • De winst van uw bedrijf was de laatste 3 jaar lager dan € 28.957 bruto per jaar.
    • U verwacht dat uw inkomen in de toekomst lager wordt dan € 33.212 bruto per jaar.
    • U werkte:
      • minstens 10 jaar als zelfstandige in Nederland, of
      • de laatste 3 jaar als zelfstandige en daarvoor 7 jaar in loondienst in Nederland.

(Bedragen 2024)

Doe uw aanvraag maximaal 1,5 jaar voordat u stopt met uw bedrijf. De uitkering krijgt u vanaf de datum dat u stopt.

Zo vraagt u de IOAZ-uitkering aan:

• Neem contact op met de gemeente.
    • U heeft nodig:
      • uw geldige identiteitsbewijs
      • een bewijs van uw woonsituatie
      • bankafschriften van de afgelopen periode
      • uw boekhouding van de laatste 3 jaar

U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.

ISD Brabantse Wal

Peter Vineloolaan 4