Verzekering voor vrijwilligers en mantelzorgers

Veroorzaakt u schade tijdens uw werk als vrijwilliger of mantelzorger? Of is er een ongeluk gebeurd? Dan bent u verzekerd via de gemeente.

De gemeente heeft een vrijwilligersverzekering afgesloten bij een grote verzekeraar. Hiermee zijn alle vrijwilligers binnen de gemeente verzekerd. U hoeft zich niet voor de verzekering aan te melden. U bent automatisch verzekerd als u:

• mantelzorger bent. U bent mantelzorger als u regelmatig onbetaald voor een familielid of vriend zorgt.
    • vrijwilliger bent bij een officiële organisatie. U bent ook vrijwilliger als u een maatschappelijke stage doet, of meedoet met maatschappelijke diensttijd.

Dit zijn de voorwaarden voor een vrijwilligersverzekering via de gemeente:

• U doet het vrijwilligerswerk of de mantelzorg in deze gemeente.
    • U doet het vrijwilligerswerk voor een non-profitorganisatie (bijvoorbeeld een sportvereniging, verzorgingstehuis of school).
    • U bent niet in dienst van de organisatie waarvoor u vrijwilligerswerk doet.
    • U krijgt geen vergoeding voor uw vrijwilligerswerk of de vergoeding die u ontvangt is gelijk aan of lager dan het bedrag dat volgens de Belastingdienst is vrijgesteld van belastingheffing.
    • Er is geen andere verzekering die de schade vergoedt.

De vrijwilligersverzekering geldt niet voor de vrijwilligers van brandweer en politie. Voor deze groepen zijn er speciale regelingen.

Heeft u schade veroorzaakt of een ongeluk meegemaakt tijdens uw werk als vrijwilliger of mantelzorger?

• Probeer de schade eerst te claimen bij uw eigen verzekering of bij de verzekering van de organisatie waar u vrijwilligerswerk doet.
    • Is er geen andere verzekering die de schade vergoedt? Meld dan de schade bij de gemeente via het schadeformulier
    • Stuur het formulier naar de gemeente.
    • De gemeente zorgt ervoor dat de claim bij de verzekeraar komt te liggen.

Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.