Hulp bij wonen en gezondheid

Kunt u niet meer zonder hulp thuis wonen? Of kunt u niet meer zelf het huishouden doen? Vaak kunnen mensen in uw omgeving helpen. U kunt uw hulpvraag ook bij de Vraagwijzer stellen.

Misschien is het door ouderdom, een beperking, ziekte of psychische problemen lastig voor u om thuis te (blijven) wonen. Bijvoorbeeld als u daardoor uw huis niet meer schoon kunt houden. Of als u niet meer voor uzelf kunt koken.

Vaak kunnen mensen in uw omgeving helpen. Zoals uw partner, kinderen, familie, vrienden of buren. Of er zijn voorzieningen in de buurt, zoals een klusjesdienst of een maaltijdservice. Ook zijn er vrijwilligers die u kunnen helpen. Zij kunnen bijvoorbeeld de administratie voor u bijhouden.

Heeft u geen hulp in uw omgeving? Dan kunt u bij de gemeente terecht. De gemeente gaat met u in gesprek. Samen kijkt u naar wat u nog zelf kunt doen en welke voorzieningen er in uw omgeving zijn. Blijkt uit het onderzoek dat u extra hulp nodig heeft? Dan kan de gemeente u een maatwerkvoorziening aanbieden, zoals een traplift of begeleiding bij het wonen.

U kunt uw hulpvraag bij Vraagwijzer stellen. Wilt u langskomen? Maak dan eerst een afspraak.  U kunt Vraagwijzer vinden op Fabrieksdijk 6 in Steenbergen of contact opnemen via 0167-541131.

De gemeente kan om een eigen bijdrage vragen. Lees meer over de eigen bijdrage op de website van het CAK.

Zo meldt u uw hulpvraag bij de gemeente:

• U neemt contact op met de gemeente. Dit mag u zelf doen, maar iemand anders mag dat ook voor u doen. Bijvoorbeeld een familielid of mantelzorger.
      • Heeft u niemand in uw omgeving die u met de melding kan helpen? Er zijn organisaties die u kunnen helpen.
    • De gemeente maakt met u een afspraak voor een gesprek. Bij dit gesprek mag iemand anders aanwezig zijn. Bijvoorbeeld uw partner of een cliëntondersteuner.
    • Tijdens het gesprek bespreekt u uw hulpvraag met de gemeente. U bespreekt de volgende dingen:
      • Wat kunt u nog zelf?
      • Wat kunnen mensen in uw omgeving voor u doen?
      • Zijn er gemeentelijke voorzieningen die uw probleem kunnen oplossen?
    • Na het gesprek schrijft de gemeente een verslag.
    • Staat in het verslag dat u een voorziening nodig heeft? Dan kunt u een aanvraag doen bij de gemeente. Het is soms mogelijk om een voorziening zoals persoonsgebonden budget te ontvangen.

Meer informatie als cliëntondersteuner vindt u op vraagwijzer.gemeente-steenbergen.nl

U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Ga dan in beroep bij de rechtbank.

• wat er met uw gegevens gebeurt