Vragen over jeugd en gezin

Voor vragen over opgroeien, opvoeding en problemen met uw kinderen kunt u naar Vraagwijzer, team Jeugd. Heeft u extra ondersteuning nodig? Meld uw hulpvraag dan bij de gemeente.

Misschien heeft u vragen over het opgroeien of de opvoeding van uw kinderen. Of over problemen thuis. Misschien spijbelt uw kind vaak. Of is er veel ruzie. Het kan ook zijn dat uw kind depressief is. Of dat er verslavingsproblemen zijn.

Bij Vraagwijzer/team Jeugd krijgt u uitleg, advies of hulp. Vaak willen mensen in uw omgeving ook helpen. Denk aan familieleden, vrienden en buren.

U kunt uw hulpvraag ook melden bij de Vraagwijzer. Team Jeugd gaat dan met u in gesprek en kijkt wat er mogelijk is. Een professional gaat breed met u kijken wat er nodig is aan hulp binnen uw gezin. Dit kan bijvoorbeeld zijn: een jeugdprofessional, jongerenwerker of jeugdverpleegkundige.

Als dit niet voldoende is kan er een verwijzing plaatsvinden naar bijvoorbeeld GGZ of een andere vorm van jeugdzorg.

Zo doet u een hulpvraag bij de gemeente:

• Neem contact op met Vraagwijzer, team Jeugd. Dit mag u zelf doen, maar iemand anders mag dat ook voor u doen. Bijvoorbeeld een familielid of mantelzorger. Heeft u niemand die u met de hulpvraag kan helpen? Er zijn organisaties die u kunnen ondersteunen.
    • De professional maakt met u een afspraak voor een huisbezoek. Bij dit gesprek mag ook iemand anders aanwezig zijn. Bijvoorbeeld een familielid, kennis, buurman of iemand van de cliëntondersteuning.
    • De gemeente bespreekt de volgende zaken met u:
      • Wat kunt u nog zelf?
      • Wat kunnen mensen in uw omgeving voor u doen?
      • Zijn er gemeentelijke voorzieningen die uw probleem kunnen oplossen?
    • Samen maakt u het gezinsplan mocht u toch hulp van een zorgaanbieder nodig hebben dan kan er een verwijzing plaatsvinden.

Bent u het niet eens met de werkwijze of beslissing van team Jeugd? In eerste instantie is de professional uw eerste aanspreekpunt en daarmee de persoon met wie u dit het beste kunt bespreken. Doet u dit liever niet dan kunt u contact opnemen met de coördinator Vraagwijzer Sociaal Domein, Antoinette Harteveld via 0167-541131 of via antoinette@cjgsteenbergen.nl.

• De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.;