Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita

Instanties kunnen vragen om een schriftelijk bewijs dat u nog leeft. Er zijn twee soorten: een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita. U vraagt deze documenten aan bij de gemeente waarin u woont of verblijft.

Een bewijs van in leven zijn en een attestatie de vita is een schriftelijk bewijs dat u nog in leven bent. Instanties zoals een pensioenfonds of uitkeringsinstantie kunnen hierom vragen.

Het verschil tussen beide documenten is:

• Een bewijs van in leven zijn gebruikt u in Nederland. Dit is een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP).
    • Een attestatie de vita gebruikt u buiten Nederland. Dit is een verklaring van de burgerlijke stand. Dit is een internationaal document.

Van een attestatie de vita kunt u tegelijk een meertalig modelformulier aanvragen.

Een Bewijs van in leven kunt u persoonlijk of digitaal aanvragen.

Is dit bewijs nodig voor het pensioenfonds, dan is het gratis als u de brief van het pensioenfonds meebrengt of upload bij een digitale aanvraag.

Een Attestatie de Vita moet u altijd persoonlijk aan de balie aanvragen.

Voor een bewijs van in leven zijn moet u zijn ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP).

Voor een attestatie de vita moet u persoonlijk naar de gemeente toe.

De kosten in 2024 zijn:

Bij aanvragen aan de balie zijn de kosten: € 8,00.

Een uittreksel uit de burgerlijke stand (attestatie de vita) voor gebruik in het buitenland is een uittreksel uit de burgerlijke stand. Dit uittreksel kost € 16,60. U betaalt dit bij de aanvraag.

Het uittreksel is gratis als uw pensioenfonds het nodig heeft. Uw pensioenfonds vraagt u dat in een brief. Laat de brief aan de gemeente zien als u het uittreksel aanvraagt.

Let op

Maak eerst een afspraak. Alleen als u een afspraak heeft, kunt u langskomen bij de gemeente.

Afdeling Servicecentrum taakveld Burgerzaken

Buiten de Veste 1, 4652 GA Steenbergen

Zo vraagt u een bewijs van in leven zijn aan:

• Log in met uw DigiD bij de gemeente waarin u woont.
    • Vul de gegevens in.
    • U betaalt het uittreksel online met iDEAL.
    • U krijgt het bewijs van in leven zijn thuisgestuurd.

Zo vraagt u een attestatie de vita aan:

• U gaat persoonlijk naar de gemeente waarin u verblijft.
    • U neemt mee:
      • uw geldige identiteitsbewijs
      • eventueel het bericht van de instantie waarin staat dat u een bewijs van in leven zijn nodig heeft
    • U betaalt de kosten bij de aanvraag. Graag met pin betalen
    Heeft u het bewijs nodig voor een pensioenfonds? Dan moet u dit schriftelijk aantonen.